Zaświadczenie o zarobkach do kredytu hipotecznego

Ewelina Dub

Zaświadczenie o zarobkach do kredytu hipotecznego

Wiele osób zastanawia się nad wzięciem kredytu hipotecznego na zakup mieszkania czy też domu. Obecnie ten produkt finansowy jest bardzo popularny i tak naprawdę dla większości ludzi jest jedyną szansą na to, aby faktycznie posiadać swoją własną nieruchomość. Czy jednak uzyskanie takiego finansowania jest łatwe? Każda osoba, która ma ten proces za sobą może wyraźnie powiedzieć, że nie jest to prosta weryfikacja i niekiedy czeka się miesiącami na to, aby uzyskać odpowiedź: negatywną lub też pozytywną. Podczas składania wniosku o kredyt hipoteczny należy bankowi dostarczyć bardzo wnikliwych informacji na temat swoich zarobków, umowy o pracę, samej nieruchomości, która ma być finansowana, członków rodziny na utrzymaniu itp. Informacji tych jest wiele, jednak najważniejszą z nich jest bez wątpienia zaświadczenie o zarobkach. To na jego podstawie bank może stwierdzić, czy faktycznie jesteśmy w stanie spłacać raty kredytu.

Bankowe zaświadczenia o zarobkach – skąd je pozyskać?

Bank wszystko weryfikuje bardzo dokładnie, posługując się opracowanymi narzędziami właśnie do tych celów. Każdy bank tak naprawdę przyznaje kredyty na swoich własnych zasadach. Z tego też względu wnioskując o kredyt w banku większość osób składa wniosek nie do jednego banku, a do kilku. To daje im większą pewność, że w którymś uda się zdobyć finansowanie. Proces kredytowy trwa naprawdę długo, czasem dwa czy też trzy miesiące. Nie opłaca się zatem składać wniosku tylko do jednego banku, ponieważ zazwyczaj do każdego trzeba załatwiać podobne dokumenty. Gdy bank, do którego się złożyło wniosek odmówi finansowania, wówczas jest się znów na początku dość mozolnej drogi.

Każdy banki posiada między innymi swoje własne druki dotyczące zarobków. Takie zaświadczenie o dochodach trzeba dostarczyć do banku w pierwszej kolejności. Oczywiście nie wypełnia się go samodzielnie, należy przekazać to pracodawcy. Tam zajmuje się on jego wypełnieniem sam lub też zleca to księgowej. Na tego typu zaświadczeniach podaje się wysokość wynagrodzenia z kilku ostatnich miesięcy. Jeśli ktoś posiada umowę o pracę, wówczas zazwyczaj są to trzy ostatnie miesiące. W przypadku umowy o dzieło czy też umów zlecenie, mogą być to nawet ostatnie dwa lata. Warto być zatem przygotowanym na to, że na takie zaświadczenie z zakładu pracy trzeba trochę poczekać, ponieważ informacji do przetworzenia bywa sporo.

Takie zaświadczenie można uzyskać z banku, jeśli bezpośrednio tam bierze się kredyt. Większość osób posiłkuje się jednak obecnie pomocą doradców kredytowych. Oni również takimi drukami dysponują i zawsze mają je w bieżących oryginałach. Nie powinno się takich druków pobierać ze stron banków, ponieważ mogą okazać się one już nieaktualne.

Ile ważne jest zaświadczenie o dochodach?

Takie wypełnione zaświadczenie w większości wypadków ważne jest jedynie 30 dni od daty jego wystawienia. W niektórych bankach respektuje się je przez 60 dni. Czasem nawet pomimo jego ważności, analityk może w dalszym procesie poprosić nas o dostarczenie go ponownie lub też o pobranie zaświadczeń z ZUS-u, szczególnie jeśli wypłata lub premie są pobierane w kasie.

Tags: , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *